۴ تعارض رایج در تیم و چگونگی برطرف کردن آنها
معمولا وجود تعارض در یک تیم اجتنابناپذیر است و میتواند به اشکال متمایز بروز پیدا کند. در این مطلب به توضیح چهار نوع از رایجترین تعارضهای گروهی و روشهای حل آن پرداختهایم.
تعارض در سطح فردی
تعارض در سطح فردی زمانی رخ میدهد که یک عضو تیم، بیشتر مواقع نقش مخالف را بازی میکند و باعث ایجاد تنش در تیم میشود. اگر تیم شما این نوع تعارض را تجربه میکند، مطمئن شوید که فرد مورد نظر را قربانی نکنید یا علیه او ائتلاف نسازید. در عوض سعی کنید حل این تعارض را با پرسیدن سوالات صادقانه شروع کنید تا بتوانید دیدگاه آن فرد را درک کرده و همدلی خود را برای حل مسئله نشان دهید.
تعارض دونفره
تعارض دو نفره زمانی است که تنش، تعارض یا خصومت بین دو فرد بر بقیه افراد تیم و روندهای گروهی تأثیر میگذارد. در این شرایط، میانجیگری ممکن است مفید باشد. با هر فرد به طور جداگانه و سپس با هم دیدار کنید تا افراد بتوانند احساسات خود را بیان کرده و به یک راهحل مشترک و منطقی برسند.
تعارض زیرگروهی
تعارض زیرگروهی زمانی است که دو زیرگروه در یک تیم با اهداف، پروژه و نتایج متفاوت در مقابل هم قرار میگیرند. بهترین روش برای رسیدگی به این سناریو این است که یک فرد را به عنوان میانجی که خارج از موضوع قرار دارد وارد کنید تا با به چالش کشیدن افکار و دیدگاههای گروه، پیشنهادها و گزینههای مناسب حل تعارض را ارائه کنند.
تعارض در کل تیم
تعارض سراسری تیم زمانی است که همه اعضای گروه با هم مخالف هستند. این وضعیت معمولاً در پاسخ به عملکرد ضعیف تیم ایجاد میشود. برای حل این نوع تعارض، به اصول پایهای بازگردید: اهداف کلی، چشمانداز و هویت تیم را بررسی و در صورت نیاز بازتعریف کنید.
تعارضات تیمی تأثیرات متفاوتی بر عملکرد تیمی دارند و درک و مدیریت درست آنها برای حفظ بهرهوری و ایجاد فضای کاری مثبت حیاتی است.
بدون دیدگاه